Aşırı besleme

selamlar bu yazımda aşırı besleme ile alakalı elimden geldiği kadar bilgimi ve fikirlerimi paylaşacağım

öncelikle şunu belirteyim. günümüz teknolojisinde hali hazırdaki tüm atmosferik motorlar aşırı beslemeli sisteme adapte edilebilir ki ülkemizde bu sektörde ciddi anlamda gelişme yaşamıştır ve bir çok örneği pistlerde ve caddelerde görmekteyiz.

bu konu ile alakalı olarak böyle bir projeye başlarken dikkat edilmesi gereken ilk konu fiyat performans kıyaslamaktır. uygulama yapacağınız motora harcanacak para zaman ve uğraşı sonucunda elde edilecek güç ve dayanıklılıktır

sistemi genel olarak sınıflandırırsak birkaç ana konu ile karsılasırız

1.besleme sistemi

bu sistemin içeriği turbo manifoldu ile başlar sırası ıle turbo intercooler ve basınç boruları ve emme manifolduna kadar olan kısımdır

2.yakıt hattı

yakıt hattı işin en önemli kısmı sayılabilir bu yakıt deposu ile başlar ihtiyaca göre 2. bir besleme deposuna ihtiyaç olabilir (bu konu hakkında detay yazıları da zaman için de yazıcağız )ve ön tarafa yani motora kadar olan yakıt boruları bunların iç çapı ve kullanılan malzeme tipi tamamen ihtiyaca göre değişkenlik gösterecektir. sırası ile yakıt basınç regülatörü enjektör kütüğü ve enjektör olarak devam eder ve enjektör kütüğü bazı sistemlerde yakıtın ulaştığı son nokta olurken diğer bir sisteme göre de fazlalık yakıt yakıt deposuna geri döner burada hesabını yapmamız gereken hassan nokta enjektör hacmi pompa debisi ve yakıtı taşıyan boru çapıdır hedeflenene güce göre değişkenlik gösterir

3.işletim sistemi

motorun çalışması ile akalalı tüm sensörler, (motor tesisatı ,motor beyni ve motordaki değerleri gördüğümüz bilgi ekranı göstergelerin oluşturduğu sistemin tamamı işletim sistemidir ). bir nevi motorun sinir sistemidir … bu ekipmanların başında motor tesisatı gelir bu malzememiz sensörlerden gelen değerleri motor kontrol ünitesine yani halk arasında beyine iletir mesela krang sensörü motorun devir bilgisini iletir ve motor beyni hesap yapmaya başlar ve mili saniye bazında enjeksiyon ve ateşleme üretilmeye başlar ve motorun çalışması sağlanır bunun yanında ise yardımcı sensörler vardır bilgi ile alakalıdır… bunlara örnek tps sensörü iat sensörü egzantrik sensörü egt sensörü lambda sensörü map sensörü bunlarla alakalı yine ayrı bir yazımızda sensör tiplerı ve görevlerini yazarız 🙂

4.aktarma sistemi

aktarma sistemi isminden de anlaşılacağı gibi üretilen gücün yere aktarılmasında rol alan parçalardır bu ekipmanlar sırası ile şamzıman debriyaj şaft diferansiyel akslar jant ve lastiktir.biraz daha açmamız gerekirse yine bu sistem beklentilere kullanım tarzına göre değişkenlik gösterir en önemli konu debriyaj balatasıdır ortalama 400 450 hp civarı güçlerde bronz dıye tabir ettiğimiz balata tipini kullanırız genelde 6 parçalı olarak bırazdaha düşük güçteki uygulamalarda 3 ve 4 parçalı balatada kullanılabilir. fakat güç arttıkça balata tipi değişir ve twinplate triple plate quad plate dediğimiz debriyajlara geçis yapılır fakat cadde için kullanılabilecegimiz ve tavsiye edecegimiz twin plate olanırıdır. sonrasında diferansiyel gelir genelde kilitli diferansiyel dediğmiz iki aks ı belirli bir oranda birbirine bağlıyan diferansiyeldir bu sayede ortaya çıkan çekiş gücünü belirli oranda iki tekerleğede aktarmış olur buda kendi içinde birkaç tipe ayrılır